Zwiedzanie muzeum kojarzone jest mylnie z nudną prelekcją przewodnika, eksponatami pokrytymi kurzem i mało angażującą formą. Pieniądze wydane na promocję mogą podnieść słupki sprzedaży, jednak nie sprawią, że zmieni się opinia odwiedzających. Jak zatem przygotować ofertę, by sprostać wygórowanym oczekiwaniom turystów?
Innowacja i interaktywność
Coraz więcej instytucji stawia na interaktywność. Bazowanie na jednym zmyśle (głównie wzroku), może nie pozwolić dotrzeć do tak szerokiego grona odbiorców, jak wykorzystanie również słuchu, węchu czy dotyku. W takich muzeach można aktywnie poznać ekspozycję, zapoznać się z działaniem różnych urządzeń poprzez proste czynności. To ukłon w stronę młodzieży szkolnej, dla której forma proponowana przez muzea jest najmniej atrakcyjna. Wprowadzenie elementów angażujących, które pokazują działanie obiektów, czy ciekawostki związane z danym miejscem, często traktowane są już jako alternatywa zwiedzania z przewodnikiem. Zmienia się podejście turysty, wzrastają oczekiwania, dlatego cały czas należy wdrażać nowe narzędzia, szukać sposobów, by przykuć uwagę i zainteresowanie.
Muzeum na czasie
Inwestycje w nowe technologie i multimedia, często przerastają możliwości finansowe muzeum. Te z mniejszych miejscowości, często szukają innych sposobów na to, by wyróżnić się i dotrzeć do szerszego grona odbiorców. Przykładem może być miejscowość Maleniec w gminie Ruda Maleniecka na północy województwa świętokrzyskiego, w której znajduje się Zabytkowy Zakład Hutniczy z Muzeum Techniki. Organizowane są tutaj wystawy sztuki, plenery malarskie, spotkania z twórcami, a także „Noce Muzeów”. Od niedawna na terenie gminy istnieją ścieżki questingowe, na których trasie znajduje się wspomniane muzeum.
– Nowe trendy i technologie są atrakcyjne dla młodych ludzi, o których uwagę zabiegamy - mówi Leszek Kuca, wójt gminy Ruda Maleniecka. – Questing jest nowością na terenie naszej gminy. Dzięki poprowadzeniu tras w określony sposób, możliwe jest zwrócenie uwagi przyjezdnych na obiekt Muzeum Techniki. Atmosfera tego miejsca sprawia, że czujemy, jakby robotnicy mieli zaraz wrócić do obsługi ciężkich żelaznych maszyn – dodaje Leszek Kuca.
Rywalizacja
Oprócz nowych technologii, wprowadzane są również nowe narzędzia, takie jak grywalizacja, które mają budować zaangażowanie. Wykorzystanie tego trendu to ukłon w kierunku tych, którzy nie pamiętają czasów bez gier komputerowych, a na co dzień używają urządzeń mobilnych do pracy i rozrywki. Z pomocą mechanizmów gier, tworzy się produkty turystyczne, promocję oraz buduje sie programy lojalnościowe. Turystyka, ze względu na łatwość fabularyzacji, przyjmuje elementy wyzwań, a także system nagród.
Przykładowo, na terenie Arboretum w Bolestraszycach została przygotowana gra terenowa
z wykorzystaniem metodologii Questingu. Zwiedzający mogą na własną rękę poznać urok tego miejsca – jedynie z ulotką Questu. Podczas wykonywania zadań, poznajemy najważniejsze miejsca ogrodu.
Dodatkowo można wykonać je na czas i zmierzyć się z inną zwiedzającą grupą. Po wykonaniu wszystkich w dobrym czasie, można odebrać nagrodę w wyznaczonym miejscu.
Wypoczynek nie musi być synonimem lenistwa. Wiele instytucji i muzeów przygotuje ciekawą ofertę, z której można korzystać również w wakacje. Nowe trendy turystyki wzbogacają ją o elementy fabularne i nowinki technologiczne, które spodobają się również najbardziej wymagającym.
Questy można pobrać ze strony www.questing.pl.